Fremlæggelser af feltstudierne
Da
vi mødte ind mandag morgen var der run på fra start, da alle grupper skulle
fremlægge det, som de havde arbejdet med ude i deres feltstudier. Vi var den
næstsidste gruppe der skulle på, så vi fik fornøjelsen af at lytte en hel del,
før det blev vores egen tur. Samtlige gruppers fremlæggelser var interessante
og på et højt niveau, så der var noget at leve op til fra vores side af. Vores
feltstudie skilte sig ud fra mængden, da alle andre grupper havde været ude i
en børnehave, mens vi som de eneste havde fået fornøjelsen af en DUS, så derfor
var det ekstra spændende at høre hvad de andre havde oplevet, da det
naturligvis var noget helt andet end os. De andres fremlæggelser var som nævnt
tidligere ganske fremragende, men som næstsidste gruppe var man ved at blive
lidt træt i hovedet af at lytte så meget, så det var rart endelig at skulle
fremvise sit eget. Vores egen fremlæggelse forløb også gnidningsfrit, og vi var
fint tilfredse med vores præstation, hvor vi fik præsenteret de iagttagelser vi
havde gjort os, hvilken interviewform vi havde benyttet os af, og hvad børnene
i denne DUS var optaget af.
Pædagogisk tilgang til fortællinger og livshistorier
Efter studieaktivitet tirsdag, havde vi igen undervisning på skolen om onsdagen, hvor
undervisningen tog udgangspunkt i to tekster, som vi skulle læse hjemmefra. Vi
arbejdede med fortællinger og livshistorier, og deres indflydelse på særligt børn, men også
voksne. Vi lavede blandt andet en lille øvelse, hvor man 3 studerende sammen, hver
skulle fortælle sin bedste oplevelse i 2014, samtidig med at de to andre skulle lytte aktivt, stille spørgsmål og være indlevende i samtalen. Herefter var det en andens tur
til at fortælle, mens man selv overtog rollen som den indlevende der skulle
stille spørgsmål. Vores underviser Sandy havde også medbragt billeder taget af
børn, som sammen med deres institution havde været ude og tage billeder, og
efterfølgende nedskrevet noget omkring det. Ud fra det nedskrevne diskuterede
vi blandt andet hvordan man kunne starte en samtale ud fra det med barnet, så
det følte at man interesserede sig for det, samtidig med at man udviklede
barnets sprogbrug. Det var skrevet med barnesprog, så der var ikke så forfærdeligt
meget at arbejde med, så det krævede at man var god til at analysere sig frem
til, hvad der kunne være relevant at spørge om, for at interagere succesfuldt
med barnet.
Arbejde med interaktionsbeskrivelser
Senere skulle vi analysere alle vores interaktioner for ICDPs (om ICDP) dialogtyper og samspilstyper, og udvælge 3 af dem, som skulle fremlægges foran klassen i cirka 10 minutter.Udover vores egne gruppemedlemmer, havde vi "lånt" Mia fra en af de andre grupper, da hendes gruppe havde flere fraværende personer. I vores fremlæggelse havde vi udvalgt 2 interaktioner fra vores feltstudie i DUSSEN, samt 1 fra Mias feltstudie i en børnehave. Den ene fra DUSSEN omhandlede en diskussion imellem 2 piger, der var uenige om hvem der skulle bruge en iPad, mens den anden handlede om 2 gode veninder der for første gang var blevet uvenner, og en pædagog der forsøgte at være mægleren imellem dem, som skulle løse konflikten. Mia havde en interaktion med fra børnehaven, som omhandlede noget leg med LEGO, hvor en pædagog var deltagende i legen. Fremlæggelsen var som sådan ikke en der skulle vurderes og gives feedback på, men var mere en formidling til resten af klassen, så det gik stille og roligt med den.
Efter weekenden går den sidste uge igang med bloggen, hvor vi har mandag, tirsdag og onsdag til at færdiggøre det endelig projekt, som skal fremlægges og bedømmes på torsdag! Vi har en vejledende samtale om mandagen med vores underviser, hvor vi forhåbentlig lige får styr på hvad vores produkt skal indeholde, så vi er klar til at levere en god præstation. I næste uge vil vores sidste blogindlæg udkomme, inden den afgørende fremlæggelse torsdag!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar