torsdag den 15. januar 2015

Efterfølgende feltstudiearbejde!


Fremlæggelser af feltstudierne 

Da vi mødte ind mandag morgen var der run på fra start, da alle grupper skulle fremlægge det, som de havde arbejdet med ude i deres feltstudier. Vi var den næstsidste gruppe der skulle på, så vi fik fornøjelsen af at lytte en hel del, før det blev vores egen tur. Samtlige gruppers fremlæggelser var interessante og på et højt niveau, så der var noget at leve op til fra vores side af. Vores feltstudie skilte sig ud fra mængden, da alle andre grupper havde været ude i en børnehave, mens vi som de eneste havde fået fornøjelsen af en DUS, så derfor var det ekstra spændende at høre hvad de andre havde oplevet, da det naturligvis var noget helt andet end os. De andres fremlæggelser var som nævnt tidligere ganske fremragende, men som næstsidste gruppe var man ved at blive lidt træt i hovedet af at lytte så meget, så det var rart endelig at skulle fremvise sit eget. Vores egen fremlæggelse forløb også gnidningsfrit, og vi var fint tilfredse med vores præstation, hvor vi fik præsenteret de iagttagelser vi havde gjort os, hvilken interviewform vi havde benyttet os af, og hvad børnene i denne DUS var optaget af. 

Pædagogisk tilgang til fortællinger og livshistorier 

Efter studieaktivitet tirsdag, havde vi igen undervisning på skolen om onsdagen, hvor undervisningen tog udgangspunkt i to tekster, som vi skulle læse hjemmefra. Vi arbejdede  med fortællinger og livshistorier, og deres indflydelse på særligt børn, men også voksne. Vi lavede blandt andet en lille øvelse, hvor man 3 studerende sammen, hver skulle fortælle sin bedste oplevelse i 2014, samtidig med at de to andre skulle lytte aktivt, stille spørgsmål og være indlevende i samtalen. Herefter var det en andens tur til at fortælle, mens man selv overtog rollen som den indlevende der skulle stille spørgsmål. Vores underviser Sandy havde også medbragt billeder taget af børn, som sammen med deres institution havde været ude og tage billeder, og efterfølgende nedskrevet noget omkring det. Ud fra det nedskrevne diskuterede vi blandt andet hvordan man kunne starte en samtale ud fra det med barnet, så det følte at man interesserede sig for det, samtidig med at man udviklede barnets sprogbrug. Det var skrevet med barnesprog, så der var ikke så forfærdeligt meget at arbejde med, så det krævede at man var god til at analysere sig frem til, hvad der kunne være relevant at spørge om, for at interagere succesfuldt med barnet. 

Arbejde med interaktionsbeskrivelser

Om torsdagen blev der arbejdet med interaktioner, som var medbragte fra alle gruppernes feltstudier. I studiegrupperne sad vi og snakkede om vores normative forventninger i feltstudierne, og om hvorvidt de var blevet opfyldt eller ej.

Senere skulle vi analysere alle vores interaktioner for ICDPs (om ICDP) dialogtyper og samspilstyper, og udvælge 3 af dem, som skulle fremlægges foran klassen i cirka 10 minutter.Udover vores egne gruppemedlemmer, havde vi "lånt" Mia fra en af de andre grupper, da hendes gruppe havde flere fraværende personer. I vores fremlæggelse havde vi udvalgt 2 interaktioner fra vores feltstudie i DUSSEN, samt 1 fra Mias feltstudie i en børnehave. Den ene fra DUSSEN omhandlede en diskussion imellem 2 piger, der var uenige om hvem der skulle bruge en iPad, mens den anden handlede om 2 gode veninder der for første gang var blevet uvenner, og en pædagog der forsøgte at være mægleren imellem dem, som skulle løse konflikten. Mia havde en interaktion med fra børnehaven, som omhandlede noget leg med LEGO, hvor en pædagog var deltagende i legen. Fremlæggelsen var som sådan ikke en der skulle vurderes og gives feedback på, men var mere en formidling til resten af klassen, så det gik stille og roligt med den. 

Efter weekenden går den sidste uge igang med bloggen, hvor vi har mandag, tirsdag og onsdag til at færdiggøre det endelig projekt, som skal fremlægges og bedømmes på torsdag! Vi har en vejledende samtale om mandagen med vores underviser, hvor vi forhåbentlig lige får styr på hvad vores produkt skal indeholde, så vi er klar til at levere en god præstation. I næste uge vil vores sidste blogindlæg udkomme, inden den afgørende fremlæggelse torsdag! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar