Tirsdag
Om tirsdagen skulle vi være i DUSSEN fra 14-17, hvor vores rolle udelukkende var at observere, og suge indtryk til os. Vi var opdelt i to grupper, så Signe og Mads var tilknyttet DUS-børnene fra 0-1 klasse, mens Pernille og Kristina havde med DUS-børnene fra 2-3 klasse at gøre.
Dagen blev brugt på at lede efter interaktioner, og i det hele taget bare observere nogle bestemte fokuspunkter, som vi var blevet enige om, inden vi tog afsted. Pædagogerne var meget venlige og hjælpsomme, og var gode sparringspartnere, der gav os en masse nyttig information om hvordan tingene foregik. Da dagen var omme, og vi sammenlignede de observationer vi havde gjort os, henholdsvis hos 0-1 klasse og 2-3 klasse, fandt vi ud af, at det var overraskende forskellige iagttagelser vi havde gjort os. Børnene fra 0-1 klasse var meget mere opsøgende i forhold til pædagogerne, og ville meget gerne have dem med i deres leg. Det modsatte var til gengæld tilfældet hos 2-3 klasse, hvor de var langt mere selvstændige, og pædagogerne til tider faktisk fandt sig selv overflødige i DUS-tiden! Dette førte til et nyt fokuspunkt.
Onsdag
Hvor tirsdag primært stod i observeringernes tegn, og en mere passiv rolle, var onsdag det stik modsatte! Det var dagen hvor vi skulle være aktive med vores eget produkt - vores medbragte interviewform. Vi fandt ret hurtigt ud af, at vi ville anvende et fotointerview, da vi mente at det var et nemt medie at anvende for børn, krævede få rekvisitter (6 iPads) , og chancen for at fange børnenes interesse ville være stor.
Hos 0-1 klasse, hvor Mads og Signe var, havde pædagogen utrolig nemt ved at finde de 6 deltagere blandt børnene, som vi havde brug for. Vi gik rundt ude på DUS-områdets legeplads, 6 børn, som to og to skulle deles om en iPad, sammen med to pædagogstuderende. Børnene var opslugt af opgaven, og fik taget en masse billeder af ting som de fandt interessant. Efter vi havde taget billeder med dem, tog vi dem med ind i et klasselokale, hvor vi sammen sad og snakkede og skrev ned, hvad og hvilke billeder de mente var gode og spændende. De børn som havde svært ved at skrive fik hjælp af os, mens de lidt større børn var mere selvstændige og selv skrev, med en smule hjælp fra os.
Ved 2-3 klasse var der nogle børn der takkede nej til at være med til et fotointerview, men de 6 børn der fandt det interessant blev alligevel hurtigt fundet. I modsætning til 0-1 klassebørnene, som gerne ville gå sammen med Mads og Signe, var børnene fra 2-3 klasse igen mere selvstændige, og gik selv rundt og tog billeder. De skulle efterfølgende også snakke med Pernille og Kristina om de billeder de havde taget, og fik skrevet og tegnet til billederne. De sagde også, at det havde været en sjov og god oplevelse!
Emma fra 1.klasse : Stikord til hendes bedste billeder |
Billede af Daniel fra 3. klasse : Et kunstværk han altid har undret sig over hvad er |
Fotointerviewsne formål har været, at interagere med børnene, samt at hjælpe dem med at kommunikere ud hvad de er optaget af. Det har været et redskab, som har hjulpet os godt på vej til, at finde ud af hvad børnene egentlig er optaget af, når de selv har chancen for at udtrykke sig.
Torsdag
Hvor vi tirsdag og onsdag udelukkende var der i DUS-tiden om eftermiddagen, fik vi om torsdagen lov til at være med i en del af skoletiden, fra klokken 10:20 var vi med i en observerende rolle i deres bevægelsestime, hvor børnene havde valgt sig ind på forskellige hold, alt efter hvad de fandt interessant. Vi gik lidt rundt fra hold til hold, for at se hvad de lavede de forskellige steder. Det var mange forskellige aktiviteter der var igang, og vi så ting som gulerodslegen, stopdans, "spark til bøtten", hockey med en skumbold og indendørs fodbold.
Efter en pause efterfølgende, hvor vi kunne sidde og arbejde med vores eget skolearbejde, var vi igen med i undervisningen fra 13:15-14:00, her stod der lektiecafé på skemaet! I modsætning til bevægelsestime, hvor vi holdt os i baggrunden, fik vi i lektiecaféen mulighed for at være mere aktive og deltagende i undervisningen. Vi gik selv rundt og hjalp børnene med deres lektier og projekter, og de var meget interesserede i at snakke med os. Vi erfarede at børnenes tilgang til lektiecaféen var meget splittet - de børn der var i stand til at koncentrere sig, (særligt pigerne) var særdeles produktive, mens flere børn havde svært ved at koncentrere sig, og tonsede lidt rundt. (primært drengene). En observation vi gjorde os var, at de børn der var igang med et projekt som oprigtigt interesserede dem, havde en tendens til at være særdeles koncentrerede om opgaven, og det var upåagtet deres køn. Der var bl.a. en pige, som var fuldstændig optaget af solsystemet, og ville lave videre på det når hun skulle i DUS. Også en flok drenge med krudt i røven, sad rigtig fint og koncentrerede sig om deres projekt, som omhandlede Cristiano Ronaldo.
3 super gode dage i feltstudie på Byplanvejens skole er hermed slut, og alt det indsamlede empiri skal der nu arbejdes med, så vi er klar til at fremlægge det for resten af klassen. Vi vender tilbage i næste uge, når fremlæggelsen forhåbentlig er veloverstået ;)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar